Mål 3 - Hälsa och välbefinnande

Ur ett globalt perspektiv har vi god folkhälsa i Sverige, med bra sjukvård och hög medellivslängd. De mätindikatorer som finns tillgängliga i dagsläget för att kunna uppskatta kommunens folkhälsoläge i relation till de folkhälsopolitiska målen visar dock en relativt stor ohälsa hos befolkningen i Vilhelmina kommun. En folkhälsosamordnare har därför tillsatts för att djupare kartlägga och arbeta preventivt med dessa frågor ur ett helhetsperspektiv.

Inom socialförvaltningen arbetar vi aktivt med ett habiliterande- och rehabiliterande arbetssätt som ska bidra till att personer på sikt ska få bättre hälsa. Även inom individ och familjeomsorgen arbetas medvetet mot tidiga och preventiva insatser. För socialförvaltningen regleras dessa uppgifter i bland annat socialtjänstlag (2001:453), lag 1993:387 om stöd och service till vissa funktionshindrade och hälso- och sjukvårdslag (2017:30).

Vilhelmina kommun har med sina fjäll, skogar, vattendrag och aktiva fritidsföreningar en fantastisk möjlighet att bjuda sina medborgare och besökare på unika upplevelser som bidrar till bättre hälsa och välbefinnande.

Läs Mål 4 - God utbildning för alla

Uppdaterad den 19 september 2023