Tobak

Lagen om tobak och liknande produkter (2018:2088).

Lagen om tobak och liknande produkter i korthet:

  • Tillståndsplikt för handel med tobaksvaror införs. Dels i detaljhandeln (butik) vid försäljning till konsument, men även för partihandeln vid försäljning till detaljhandeln. Tillstånden förenas med ett lämplighetskrav och det är kommunen som ansvarar för hanteringen. Detta innebär att den som avser sälja tobak måste ansöka om tillstånd hos kommunen och att kommunen gör en prövning av personlig och ekonomisk lämplighet.
  •  Om du tänker sälja tobak från flera försäljningsställen måste du söka tillstånd för varje ställe.
  • Utökat rökförbud: Ett flertal nya platser utomhus omfattas av rökförbudet, särskilt uppmärksammat är det slopade undantaget på uteserveringar till restauranger och kaféer. Andra platser är utomhusplatser för inrikes kollektivtrafik, inhägnade platser utomhus huvudsakligen avsedda för idrottsutövning, lekplatser dit allmänheten har tillträde och entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde.
  • Rökförbudet omfattar även fler produkter. Utöver tobak är det också förbjudet att använda elektroniska cigaretter, röka örtprodukter och användning av njutningsmedel som till användningssättet motsvarar rökning men som inte innehåller tobak, t.ex. så kallade rökstenar (vattenpipa). Förbudet gäller även inhalering av förångad eller på annat sätt upphettad tobak.
  • Spårbarhet och säkerhetsmärkning: Bestämmelserna kommer från EU:s tobaksproduktdirektiv och är ett led i att minska den illegala handeln.

Om du redan anmält att du säljer tobak

Detaljhandlare som före den 1 juli 2019 har anmält till din kommun att du säljer tobaksvaror till konsumenter får fortsätta att sälja tobaksvaror om du senast den 1 november 2019 lämnar in en ansökan om tillstånd till kommunen. Du får då fortsätta att sälja tobaksvaror fram till att kommunen fattat beslut i ditt ärende. Om du inte ansökt om tillstånd innan 1 november 2019 får du inte fortsätta sälja tobaksvaror efter den 1 november.

Partihandel: Du måste lämna in en ansökan om tillstånd senast den 1 november 2019. Gör du inte det får du inte fortsätta sälja tobaksvaror efter detta datum. 

Att sälja tobak utan tillstånd är ett brott som kan komma att polisanmälas om försäljning påträffas.

Om du vill börja sälja tobak efter den 1 juli:

Om du vill börja sälja tobak i din butik efter 1 juli, ansök om tillstånd för det.

E-tjänst och blanketter

Enklast ansöker du om tillstånd för försäljning av tobaksvaror via Vilhelmina kommuns E-tjänster eller via blanketten.

Upphörande av tobaksförsäljning

Vill du upphöra med din tobaksförsäljning finns det en blankett för upphörande av tobaksförsäljning som ska fyllas i och skickas in till miljö- och byggnadsnämnden. Blanketten finns på kommunens hemsida.

Kostar det något att ansöka om tillstånd?

Enligt Vilhelmina kommuns antagna tobakstaxa framgår att ett stadigvarande tillstånd kostar 5000 kr, ett tillfälligt tillstånd kostar 3000 kr och en ändring av ett tillstånd kostar 2500 kr.
Detaljhandlare som säljer tobaksvaror, folköl, elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare samt receptfria läkemedel kommer även att få en fast årlig kontrollavgift. Den årliga avgiften tas ut för regelbunden tillsyn och meddelas i separat beslut från miljökontoret.

Vilken typ av tillstånd kan du ansöka om?

  • Du kan ansöka om följande tillstånd för tobaksförsäljning:
    Tillstånd som gäller tills vidare. Detta tillstånd gäller tills du själv väljer att återkalla tillståndet, eller om kommunen återkallar ditt tillstånd.
  • Tillstånd för en viss tid. Detta är ett tillstånd som gäller mellan vissa datum, och som du kan ansöka om när du till exempel ska sälja tobaksvaror vid ett arrangemang.

Vad händer efter att din ansökan lämnats in till kommunen?

Den som ansöker om tillstånd för att sälja tobaksvaror till konsumenter ska visa att han eller hon med hänsyn till sina ekonomiska och personliga förhållanden och omständigheter i övrigt är lämplig att utöva verksamheten. Kommunen kan även vilja se en finansieringsplan för hur köpet av verksamheten finansierats.

När en juridisk person, exempelvis aktiebolag, handelsbolag eller kommanditbolag, ansöker om tillstånd kan det innebära att alla personer med betydande inflytande i bolaget utreds. Personer med betydande inflytande kan exempelvis vara aktieägare med betydande inflytande, finansiärer, styrelseledamöter, verkställande direktör och/eller bolagsdelägare. Om en privatperson har lånat ut pengar till den som köpt en verksamhet, kan kommunen även utreda hen.

Vid en ansökan om tillstånd att bedriva detaljhandel får kommunen begära in ett yttrande från Polismyndigheten. Uppgifter från Skatteverket och Kronofogden kan komma att begäras in av er i samband med att kommunen utreder den ekonomiska lämpligheten.

Partihandeln söker tillstånd i den kommun de har sitt säte, saknas säte i Sverige söker man tillstånd i den kommun man har ett fast driftställe. Tillstånd till partihandel får inte ges utan polisens och tullens yttrande.

Vad händer efter du fått ett tillstånd?

När tillstånd att sälja tobaksvaror meddelats, är det viktigt att verksamheten följer de lagar och regler som finns. Kommunen och Polismyndigheten kan när som helst kontrollera verksamheten, detta kallas för tillsyn. En tillsyn kan ske genom att kommunen eller Polismyndigheten besöker verksamheten. Det kan även ske genom att kommunen kontrollerar verksamheten utan att göra ett besök, till exempel genom att begära in uppgifter från Skatteverket och Polismyndigheten.

Vilka uppgifter är kommunen intresserad av från andra myndigheter?

Polismyndigheten: Kommunen kan vilja se om den som söker om tillstånd finns med i belastningsregistret. Finns den sökande med i detta register kan kommunen besluta sig för att inte ge tillstånd att sälja tobaksvaror till konsumenter. Alla brott anses inte vara lika allvarliga, det är främst brott som kan ha betydelse för din verksamhet som till exempel ekonomiska brott och brott som handlar om tobak som kan försvåra för dig att få tillstånd.

Skatteverket och Kronofogden: Uppgifter från Skatteverket och Kronofogden som kommunen kan fråga efter är hur den som söker tillstånd har skött sina inbetalningar av skatter och andra avgifter som omfattas av skattekontot. Det är viktigt att den sökande har skött sina betalningar till det allmänna, som skatter av olika slag och avgifter som till exempel arbetsgivaravgifter. Det kan vara svårare att få tillstånd om man ofta varit sen med betalningar och fått krav på att betala in dessa, eller att skulden gått vidare till Kronofogden från Skatteverket.

Regler för tobaksförsäljning

I lagen om tobak och liknande produkter finns det regler som du som verksamhetsutövare måste följa för att få sälja tobak. Här är en kort sammanfattning:

Egenkontrollprogram

Du som har ett försäljningsställe som säljer tobak måste ha ett egenkontrollprogram. Syftet med programmet är att skapa bra rutiner kring försäljningen. Egenkontrollprogrammet hjälper dig och din verksamhet att följa reglerna i lagen. När du ansöker om tobaksförsäljning ska enligt lag ett egenkontrollprogram bifogas.

Egenkontrollprogrammet ska finnas tillgängligt för personalen på försäljningsstället och kunna visas för kommunen och polismyndigheten vid tillsyn. Använd gärna mallen för egenkontrollprogrammet som du hittar till höger i bild. I mallen finns alla punkterna som måste ingå i programmet. Informera all personal så att de känner till era rutiner och regler för försäljning. Kom ihåg att informera extrapersonal.

Åldersgräns

  • Tobaksvaror får inte säljas till någon som inte fyllt 18 år.
  • Den som säljer tobaksvaror är skyldig att försäkra sig om att köparen fyllt 18 år. Om det finns tveksamhet om köparens ålder ska legitimation begäras.
  • Du får inte sälja tobaksvaror till någon som du misstänker ska lämna över dem till någon under 18 år.
  • Du ska ha en skylt om åldersgränsen som syns tydligt, till exempel vid kassan.

Marknadsföring och reklam

Marknadsföring av tobaksvaror får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk. Marknadsföring av tobaksvaror i form av reklamskyltar med mera är förbjudet på butikens utsida och i skyltfönster. Du får inte heller göra reklam för tobak genom att ge rabatt på tobak, gåvor, gratisprover eller dela ut reklammaterial.

Endast måttfulla kommersiella meddelanden inne på försäljningsställen för tobaksvaror är tillåtna om de inte är påträngande, uppsökande eller uppmanar till bruk av tobak. Det är tillåtet med en återhållen exponering av varumärken som gör det möjligt för kunden att skilja mellan olika varumärken, liksom varu- och prislistor.

Märkning av tobak

Samtliga förpackningar av tobaksvaror ska ha hälsovarningar kombinerat med varningstexter. Det är förenat med straffansvar att sälja oriktigt märkta tobaksvaror, till exempel cigarettpaket med utländska varningstexter. I Sverige finns ett förbud mot att sälja cigaretter styckvis eller i förpackningar som innehåller färre än 20 cigaretter.

Det är du som säljare som är ansvarig för att varorna är korrekt märkta när de säljs till konsumenten, inte din grossist. Mer information gällande märkning av tobak finns på Folkhälsomyndighetens hemsida.

Kontrollköp

Kontrollköp från kommunen kan förekomma. Ett kontrollköp innebär att en person över 18 år som ser ung ut testar om det går att handla tobaksprodukter utan legitimation. Kommunen får genomföra kontrollköp utan att näringsidkaren underrättas i förväg. Kommunen ska snarast efter genomfört kontrollköp underrätta försäljningsstället om att ett kontrollköp genomförts.

Spårbarhet och säkerhetsmärkning

För att kunna köpa in tobaksvaror av en partihandlare måste du som detaljhandlare ha en identifieringskod. Du kan få en identifieringskod på två sätt:

  • Du kan själv ansöka om en identifieringskod hos den behöriga id-utfärdaren.
  • Du kan se till att en leverantör, till exempel en parti-handlare, ansöker om en identifieringskod till dig.

Även om du har en identifieringskod måste du ansöka om tillstånd, denna identifieringskod ersätter alltså inte ett tillstånd. Varje försäljningsställe måste ha en identifieringskod.

Du som säljer tobak måste ansöka om en kod för att kunna köpa in tobak från partihandeln. Har du flera försäljningsställen behöver du en kod för varje ställe.
Reglerna om spårbarhets- och säkerhetsmärkning syftar till att motverka den illegala handeln av tobak. Med märkningen kan man följa tobaken från tillverkning till kund.

Du kan ansöka på två sätt:
1. Ansök om identifieringskod hos id-utfärdaren. Du kan själv ansöka om en identifieringskod hos den behöriga id-utfärdaren.
Nationell id-utfärdare i Sverige är Allexis s.r.o - ansökan om id-koder kan göras här.

Du kan också läsa mer om nationell id-utfärdare på Folkhälsomyndigheten.

2. En leverantör ansöker om identifieringskod till dig. Du kan uppfylla kravet på att ansöka om en identifieringskod genom att en leverantör (exempelvis partihandlare) ansöker om en identifieringskod till dig.

Då gäller att:

  • Den som ansöker om en identifieringskod till dig måste vara registrerad och själv ha identifieringskoder.
  • Du måste godkänna att leverantören ansöker om identifieringskod till dig.
  • Den som ansöker om identifieringskod till dig ska informera dig om all registreringsinformation, inklusive alla koder som har tilldelats.

Taxa

Här hittar du samtliga taxor inom Vilhelmina kommun

Uppdaterad den 16 januari 2024

Kontakta livsmedel och hälsa

Inspektör, livsmedel och hälsa:
mbn(at)vilhelmina.se
0940-140 72

Kansli miljö-och bygg
0940-140 84
0940-140 73

Miljö-och byggnadschef:
Helene Myhrberg
0940- 140 71
helene.myhrberg(at)vilhelmina.se