Checklista vid ansökan

Här hittar du en checklista över dokument som du ska bifoga vid ansökan om stadigvarande alkoholtillstånd.

Serveringsstället (restaurangen)

1. Undertecknat hyreskontrakt eller arrendeavtal, inklusive alla bilagor. Vid andrahandsuthyrning krävs även ett godkännande från hyresvärden alternativt fastighetsägaren. Dispositionsrätten över lokalen med tillhörande uteservering måste framgå.


2. Ritning i A4-format. Serveringsytan ska vara markerad tydligt på ritningen med tex röd färgpenna. Om du samtidigt ansöker om uteservering ska även denna yta vara markerad på ritningen med tex grön färgpenna. Skriv tydligt på ritningen vilken yta som avses som serveringsyta inomhus och utomhus. Ange storlek på uteserveringen i m2. När du markerar serveringsytan ska olämpliga serveringsområden såsom toaletter, kök och förråd uteslutas.


3. Ange hur många som max får vistas i lokalen och hur många sittplatser det får vara. Om du får ha fler än 50 personer ska du skicka in en beskrivning av brandskydd. Det kan ställas krav på att verksamheten måste upprätta och skicka in en brandskyddsbeskrivning beroende på hur många som ska vistas i lokalen. Skriv även in hur många sittplatser uteserveringen avser.


Köksutrustning, mat- och dryckesutbud

1. Meny (över mat- och dryckesutbud). Om det finns en särskild nattmeny som gäller efter klockan 23.00 ska även den bifogas.


2. Beskrivning av hur ni tillagar det som står på menyn. Görs allt i ett kök på plats.


3. Anmälan om registrering av livsmedelshantering och beskrivning av livsmedelshantering. Den här anmälan ska göras några veckor innan du ska börja servera mat. Anmälan görs till miljökontoret om registrering av livsmedelshantering i serveringslokalen och gäller registrering på den sökande/nya ägaren och inte på eventuell tidigare ägare eller liknande. Bifoga anmälan och den beskrivning av livsmedelshanteringen som du lämnat till miljökontoret alternativt det beslut om registrering som verksamheten har.

Verksamhet och inriktning

Beskrivning av verksamheten. Berätta hur du tänkt driva din restaurang och vilka tankar du har bakom er affärsidé. Några exempel:
1. Dag- och kvällstid, till exempel lunchrestaurang, pub, gourmetrestaurang, nattklubb.
2. Öppettider. Ange tider och om det gäller vardag och/eller helger.
3. Underhållning. Kommer du ha underhållning som till exempel levande musik, trubadur, konserter eller dans.


Servering av alkohol (serveringsansvariga)

1. Förteckning över de personer som du utsett till serveringsansvariga, med namn och personnummer. Dessa personer ska ha fyllt 20 år.


2. Fullmakt för att uppdatera. Bifoga även fullmakt för den som har rätt att uppdatera restaurangens serveringsansvariga.


Restaurangrapport (uppskattad försäljning)

1. Uppskattad försäljning. Ange hur mycket du räknar med att sälja under ett år. Formulär för detta finns med i ansökningsblanketten.


Lämplighet och kunskap

1. Redogörelse för konkurs. Om någon av företrädarna för bolaget varit inblandad i en konkurs ska en förvaltarberättelse och en personlig redogörelse för omständigheterna kring konkursen skickas med ansökan. Förvaltarberättelse kan du få från konkursförvaltaren.


2. Redovisa kunskaper. Om bolaget har ett gällande serveringstillstånd (i Vilhelmina eller annan kommun) ska du bifoga tillståndsbeviset. Om bolaget inte har serveringstillstånd måste du göra ett kunskapsprov i alkohollagen. Om du har gjort kunskapsprovet någon gång under de senaste fem åren och fått godkänt, kan du istället visa upp det provet. Du bokar provtillfälle tillsammans med din handläggare.


3. Det är alltid bra om din personal har, eller kommer att gå, utbildning i Ansvarsfull Alkoholservering.


Finansiering av restaurangköp eller bolag/Ekonomisk lämplighet

1. Köpeavtal. Det ska vara undertecknat av både köpare och säljare. Skicka också in eventuella bilagor.


2. Finansieringsplan. Du måste kunna visa varifrån pengarna kommer som du har använt till att köpa din restaurang eller bolag. För att göra det ska du fylla i en finansieringsplan. Av finansieringsplanen ska kostnad för köp av rörelsen, ombyggnadskostnad och övriga finansieringsbehov framgå.


3. Budget för nya verksamheter (likviditets- och resultatbudget).


4. Redovisning av pengarna. Du ska i detalj redovisa flödet av pengarna inklusive pengarnas ursprung bakåt i tiden. Här är några exempel på vilka dokument det kan vara:
• Lån från bank – bifoga lånehandling och kontoutdrag som visar att pengarna gått in på ditt konto.
• Eget sparade – bifoga kontoutdrag som visar ditt sparande, inklusive pengarnas ursprung bakåt i tiden.
• Lån från privatperson – bifoga kontoutdrag från både dig och den du har lånat pengarna av. Kontoutdragen ska visa sparandet samt överföringar, inklusive pengarnas ursprung bakåt i tiden. Långivarens personnummer ska också finnas med eftersom vi behöver kontrollera deras lämplighet.
• Pengar från bryggeri – bifoga avtalet samt handling som visar utbetalning från bryggeriet. Av kontoutdraget ska det framgå vem som är kontoinnehavare.


5. Redovisning av betalning. Du måste också visa att pengarna förts över till den som sålt verksamheten. När du betalt säljaren ska du skicka in kontoutdrag som visar att pengarna betalats ut. Du ska även skicka in kontoutdrag eller kvittens som visar att säljaren fått pengarna. Av kontoutdraget ska det framgå vem som är kontoinnehavare.


6. För befintliga verksamheter krävs att man skickar in årsredovisning, resultat- och balansräkning och vid behov huvudbok/utdrag från företagskonto. Handlingar avseende senaste 3 åren ska skickas in.


7. Uppgifter om kassaregister ska skickas in.


Ägarförhållanden

Du ska skicka in dokument som styrker ägarförhållandet i bolaget. Beroende på vilken typ av bolag du har ska du skicka in olika dokument.


1. Registreringsbevis från Bolagsverket.


2. Eventuell fullmakt om den som skickar in ansökan inte är firmatecknare.


Aktiebolag

1. Aktiebok eller senaste bolagsstämmoprotokoll. Där ägarförhållandena framgår genom fördelning av aktier i antal och/eller %.


2. Om aktierna i bolaget ägs av annat bolag ska du skicka in aktiebok eller senaste bolagsstämmoprotokoll även för det bolaget. Det måste framgå vem slutligen äger aktierna. Du ska också skicka in en organisationsskiss som visar hur bolagen ägs.


Handelsbolag eller Kommanditbolag

1. Bolagsavtal som visar hur andelarna i bolaget är fördelade samt delägarnas rättigheter och skyldigheter.


2. Om ett annat bolag äger ditt bolag, ska du skicka in en organisationsskiss samt dokument som visar vem som är ägare till bolagen.


Förening

1. Stadgar och styrelseprotokoll.

Uppdaterad den 21 juni 2023

Kontakta livsmedel och hälsa

Inspektör, livsmedel och hälsa:
mbn(at)vilhelmina.se
0940-140 72

Kansli miljö-och bygg
0940-140 84
0940-140 73

Miljö-och byggnadschef:
Helene Myhrberg
0940- 140 71
helene.myhrberg(at)vilhelmina.se